Tässä tekstissä käsitellään digimarkkinointia ja tarkemmin vaikuttajamarkkinointia. Markkinointihan on jokaiselle tuttu käsite ja törmäämme erilaisiin markkinoinnin tyyleihin väistämättä ihan päivittäin. Se on yksinkertaisuudessaan sitä, kun yritys pyrkii saamaan tuotteilleen tai palveluilleen näkyvyyttä ja sitä kautta myyntiä. Digimarkkinoinnin pyrkimys on täysin sama mutta se tapahtuu digitaalisilla alustoilla. Digimarkkinointi voidaan jakaa inbound ja outbound markkinointiin.
Outbound- ja Inbound-markkinointi
Outbound- markkinointi on enemmän perinteisempi markkinointitapa. Siinä keskitytään kampanjointiin ja se on tuotekeskeistä, keinoilla tavoitellaan asiakasta. Outbound on lyhytnäköisempää ja nopeampaa, siinä tuloksia odotetaan nopeammin. Outbound- markkinointiin kuuluu muun muassa TV mainonta, suoramarkkinointi, messut, puhelinmyynti ja vastaavat tavat. Inbound- markkinointi on asiakas- ja kohderyhmäkeskeistä. Sen idea on saada asiakas itse tulemaan myyjän luokse ja keskeistä on sisältö, joka houkuttelee ja kiinnostaa asiakasta. Volyymin tulee olla riittävän iso toimiakseen, jos verkkosivun liikenne on pientä, tulee aloittaa vaikka outboundilla. Inbound- markkinointiin kuuluu esim. pod castit, sosiaalinen media, bloggaaminen, webinaarit yms.
Kuva 1: Unsplash |
Vaikuttajien valta markkinoinnissa
Selaan Tiktok sovellusta ja näen, kun vaikuttaja käyttää uutta ripsiväriä omiin pitkiin ripsiinsä ja kehuu tämän taivaisiin. Se tekee heti vaikutuksen ja lähden kaupoille tätä hakemaan, josko se olisi kaikkea sitä mitä olen ripsiväriltä ikinä toivonut. Mutta… Joka kaupan hyllyjä koristaa lappu ”Tilapäisesti loppu suuren kysynnän vuoksi”. No, ainakin voi sanoa markkinoinnin olevan onnistunut. Vastaava tilanne on tapahtunut minulle ja kavereilleni jopa häpeällisen monta kertaa 😀 Miksi se tehoaa niin paljon paremmin kuin jos näkisin TV:stä mainoksen tästä samasta ripsiväristä?
Vaikuttajien suositukset vaikuttavat omaan ostokäyttäytymiseen melko paljon. Tutustutaan vaikuttajamarkkinointiin, joka kuuluu enemmän inbound-markkinointiin. Yrityksen toiminta tässä perustuu vaikuttajan valintaan niin, että vaikuttajan kohderyhmä vastaa yrityksen kohderyhmää. Tämä on tehokas tapa markkinoida ja perustuu siihen, että näemme ”tutun” hahmon käyttävän ja/tai suosittelevan tuotetta. Vaikuttajan alustoina voi olla esimerkiksi instagram, tiktok, youtube, blogit ja snapchat. Ihmiset seuraavat heille kiinnostavaa henkilöä tai sisällöltään mielenkiintoista alustaa. Vaikuttajamarkkinoinnin teho kasvaa, kun yhteistyö on pitkäjänteistä. Säännökset mainonnasta ovat ainakin täällä Suomessa reilut ja mainonnasta tulee aina erikseen ilmoittaa.
Kuva 2: Unsplash |
Näin
empiirisen tutkimuksen pohjalta voin itse mutustella, että
vaikuttajamarkkinointi on tehokasta ainakin näin nuorten aikuisten keskuudessa.
Tästäkin on toki tehty ihan oikeita tutkimuksia ja en ollutkaan ihan hakuteillä.
PingHelsinki esittää sivuillaan tutkimuksen aiheesta ja siinä
selviää, että 63 prosenttia alle 35 vuotiaista luottaa enemmän vaikuttajan
suositteluun kuin yrityksen omaan mainontaan. Myös 71 prosenttia nuorista pitää
sosiaalista mediaa luontevimpana tapana vaikuttaa. Tutkimukset ovat vuodelta
2019. Uskon kuitenkin, että osuudet ovat nykyään entistä suuremmat. Vuonna 2020
valloilleen päässyt Koronapandemian aika sai ihmiset lataamaan ja käyttämään sosiaalista
mediaa ihan uudella teholla. Ei ole mikään ihme, että vaikuttajilla on näin hyvät
mahdollisuudet vaikuttaa. Seuraajiakin voi olla miljoonia.
Oletko
itse tehnyt ostopäätöstä vaikuttajan suosittelemasta tuotteesta?
Lähteinä käytetty:
Hopkins 2019. Mitä on inbound-markkkinointi ja kenelle se sopii? Luettavissa: https://www.hopkins.fi/artikkelit/mita-on-inbound-markkinointi/. Luettu 3.12.2021.
Mäkäräinen-Suni, I. 2021. Markkinointi, myynti ja digitalous, hakukoneoptimointi. Luentomateriaali. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.
Sales communications 2019. Vertailu: inbound markkinointi vs. outbound markkinointi. Luettavissa: https://www.salescommunications.fi/blog/vertailu-inbound-markkinointi-vs.-outbound-markkinointi. Luettu 2.12.2021.
PingHelsinki 2019. Mitä on vaikuttajamarkkinointi? Luettavissa: https://pinghelsinki.fi/mita-on-vaikuttajamarkkinointi/. Luettu: 7.12.2021
Hei Nea! Haluan ensiksi kehua blogisi ulkoasua. Se on mielestäni upea ja kiva katsella. Tekstisi luo hienon kuvan tilanteista, joihin koen myös samaistuvani monta kertaa. Osaat pohtia asioita lukijan näkökulmasta upeasti. Kuvaat vaikuttajia ja heidän valtaansa sosiaalisessa mediassa ja markkinoinnissa kattavasti. Olemmekin nuorta sukupolvea, jota ei helposti huijata ja haluamme rehellisiä kokemuksia tuotteista. Erittäin virkistävä postaus.
VastaaPoista