Viimeisen
blogikirjoituksen aika! Tässä kirjoituksessa käydään pintaraapaisulta läpi mitä
on data ja sen käyttöä liiketoiminnassa.
Data
on yksinkertaisimmillaan tietoa ja yrityksen tulisi osata kerätä, käyttää ja
analysoida tätä tietoa. Näin saadaan tehokasta liiketoimintaa. Yrityksessä
käytetään tietoa monella eri alueella ja eri tavoin.
Digijalanjälki
Kaikesta
mitä teet netissä jää jälki eli jotain tietoa jonnekin, tätä kutsutaan
digijalanjäljeksi. Jokainen meistä, joka käyttää millään tavalla nettiä jättää
jälkensä, halusi tai ei. Tietoa kerätään esim. hakukoneilla ja sen historialla,
evästeillä ja ihan vain sillä mitä itse nettiin julkaiset. Omaan
digijalanjälkeen voi siis toki vaikuttaa. Netistä on kuitenkaan lähes
mahdotonta poistaa kaikkea tietoa pysyvästi. Tieto on luultavasti levinnyt jo
jonnekin rekisteriin tai tietojärjestelmiin. Tämä on yksi syy miksi aina
kannattaa tarkkaan miettiä mitä nettiin pistää. Ei voi tietää kuka sen sieltä
löytää ja mihin sitä käyttää.
Heikkinen kertoo blogissaan tulevaisuuden ennusteen olevan se, että jokaisesta
meistä pystyy tietolähteitä yhdistämällä tekemään henkilöstä yksityiskohtaisia profiileja.
Kirjoitus on vuodelta 2016 ja uskon olevamme siinä pisteessä, että tuo on jo
mahdollista ainakin osittain, vaikka ei aikaa ole kovin kauan kulunut.
Mitä yritys tekee tiedolla sinusta?
Vaikka tiedon keräämisellä on puhtaasti liiketoimintaan pohjautuvat tarkoitukset, joilla pyritään parantamaan toimivuutta, niin myös varjopuolia datan keräämiseltä löytyy, tai enemmänkin sen väärinkäytöllä. Uutisistakin voimme aika ajoin lukea uusista tietoturvarikkeistä ja kuinka ihmisten henkilökohtaisia tietoja on levinnyt vääriin käsiin. Vaikka tiedostan riskin tietoturvista yms. ja joskus ehkä ärsyttikin enemmän ajatus, että kaikesta tekemisestä verkosta kerätään jatkuvasti tietoa, niin olen hyväksynyt asian ja on mukavampi nähdä ja saada itselle sovitettua sisältöä.
Kuva 3: Unsplash |
Dataa
on enemmän kuin koskaan eikä se ole vähenemässä. Datan avulla voidaan entistä
paremmin ennakoida ja arvioida tulevaa. Yritysten kannattaa panostaa datan
käyttöön.
Lähteitä:
Mäkäräinen-Suni, I. (2021). Datan merkitys (digitaalisessa) liiketoiminnassa. Luentomateriaali. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.
Jussi Heikkilä 2021. Data-analytiikka- datan hyödyntäminen liikeetoiminnassa. Luettavissa: https://teamit.fi/datan-hyodyntaminen-liiketoiminnassa/. Luettu: 10.12.2021.
Heikkinen, J. 10.5.2016. Mitä on digitaalinen jalanjälki? Jyu executive MBA. Luettavissa: https://jyuemba.blog.jyu.fi/2016/05/mika-on-digitaalinen-jalanjalki.html. Luettu: 10.12.2021.
Olipas mielenkiintoista ja kattavaa pohdintaa datasta ja sen merkityksestä! Nostit hienosti mielestäni esille sitä, kuinka tarkka kannattaa olla omasta digijalanjäljestä ja mitä kaikkea itsestään jakaa nettiin. Olenkin lukenut juuri paljon datan väärinkäytöstä uutisista ja blogipostauksesi sai minut ajattelemaan, että kannattaa olla vielä entistä tarkempi kaikesta turvallisuuteeni liittyvissä asioissa netissä. :) Onko kahden viimeisen kappaleen riviväli tarkoituksella huomattavasti muita kappaleita pienempi? Vaihtaisin varmaan samaksi läpi postauksen niin olisi esteettisempi kokonaisuus. :) Kiva postaus kokonaisuudessaan!
VastaaPoista