Siirry pääsisältöön

4 Vekko-ostamisen aikakausi on vasta aluillaan

Meille kaikille alkaa olemaan entistä yleisempää tehdä ostoksemme kotisohvan ääreltä. Miksi ei? Jos ostokset voi tehdä mihin kellon aikaan tahansa, saada kotiovelle asti, aikaa ja vaivaakin säästyy sekä ei tarvitse pettyen huomata kaupassa tyhjää huutavaa hyllyä, kun netistä sen löytää varmasti jostain.


Kuva 1: Unsplash

Verkko-ostamisen kehitys ja koronapandemian vaikutus Suomessa

Vaikka verkko-ostaminen on ollut kovassa nousussa, on kuitenkin varmaan selvää, että korona-aika on vauhdittanut sitä entisestään. Postin tutkimuksen mukaan koronapandemia kasvatti verkko-ostamista suomalaisilla jopa 30 prosentilla ja valtaosa arvioi ostavansa verkosta tulevaisuudessa enemmän kuin nykyisin. Lisäys näkyy etenkin ikäihmisillä, joille digitalisaation maailma on ollut aiemmin melko vieras käsite. He ovat kuitenkin osittain pakon edessä joutuneet sopeutumaan uusiin metodeihin, kun maailmalla on valinnut sulkuja ja rajoituksia. Jotkut ovat valinneet verkon turvallisuuden vuoksi. Meille nuorille aikuisille verkko-ostaminen on kuulunut jo vanhaan normiin ja aikaa ilman sitä ei edes muisteta. Itse pidän ainakin jo itsestäänselvyytenä, että voin selata netistä valtavaa tarjontaa ja vertailla tuotteita kotisohvalta eikä tarvitse lähteä summanmutikassa kiertelemään tavarataloja. Myös laiskana päivänä osaa arvostaa valtavaa ravintolatarjontaa, jotka tarjoavat kotiinkuljetuksia eri palveluiden kautta.


Kuva 2: Unsplash 


Vuosien 2020 ja -21 vaihteessa DigiConsumers-hanke teki kyselytutkimusta 18–29-vuotiaille aikuisille. Vastaajista noin 60 prosenttia ostaa mieluummin verkosta kuin kivijalkakaupasta. Postin tekemän tutkimuksen mukaan, lähes 60 prosenttia suomalaisista ostaa verkkokaupasta kuukausittain ja jopa kolmannes viikoittain. Määrät ovat siis nyt jo melko suuret mutta teknologian kehittyessä ja uusiin normeihin tottuessa päästään varmasti vielä hulppeampiin lukuihin!

Älypuhelimet, kannettavat ja tabletit takaavat helpon saavutettavuuden kaikille. Tärkeä seikka verkko-ostamisessa on käyttökokemus sekä luotettavuus. Yritykset haluavat tehdä asiakkaalle mahdollisimman helpon alustan ostamiselle, se parantaa myyntiä ja asiakaskokemuksia. Tämä on varmasti monelle ns. ”deal breaker” mikäli sivusto on liian monimutkainen. Itselle myös pelko tuotteen sopivuudesta tai laadusta saattaa hidastaa ostopäätöstä, mutta onneksi verkkokaupoilla on nykyään hyvin helpot ja toimivat palautus mahdollisuudet, joten kynnys tilata tällaisilta sivustoilta on melko pieni.

Riittääkö verkkokauppa?

Aikaisemmin mainitsemassa DigiConsumer-hankkeen tutkimuksessa myös selvisi, että 70 prosenttia nuorista aikuisista pitää tärkeänä sitä, että omalla asuinalueella on kauppoja ja palveluja. Itse allekirjoitan myös tämän. Vaikka olenkin kova nettishoppailiia, niin en olisi valmis siirtymään yksinomaan verkkoon. En kuitenkaan usko, että maailmasta jäisi fyysinen kaupassa käynti pois kokonaan, ainakaan hyvin pitkään aikaan. Ihmiset kaipaavat elämyksiä, sosiaalisia kanssakäymisiä ja ihan vain kokemusta päästä katsomaan ja kokeilemaan tuotteita. Digitalisaatiota alkaa kuitenkin näkymään myös kivijalkakaupoissa esimerkiksi maksamisessa. Vastaavaa kehitystä teknologian avittamana tulemme varmasti näkemään. Verkko-ostaminen on varmasti vasta aluillaan mutta aika näyttää miten sen sekä kivijalkakauppojen kehitys etenee. 
 

Kuva 3: Unsplash


Lähteinä käytetty:

Posti: https://www.posti.fi/fi/asiakastuki/tiedotteet/verkkokauppatutkimus-2020 

          https://www.posti.fi/fi/asiakastuki/tiedotteet/tutkimus-korona-kiihdytti-kansainvalista-verkkokauppaa

Kaupan liitto (DigiConsumers): https://kauppa.fi/uutishuone/2021/02/11/korona-aika-on-vaikuttanut-nuoriin-digikuluttajiin-monin-tavoin/







Kommentit

  1. Ammattimaisen näköinen blogin ulkoasu, mielenkiintoinen teksti, sisältäen asiatekstiä ja omaa pohdintaa. Hyvä!

    VastaaPoista
  2. Moi Nea! Ihan alkuun haluan sanoa että postauksesi on kirjoitettu super hyvin ja tämä on visuaalisesti kivaa katseltavaa, olet todella hyvin kirjoittanut ja lisännyt faktat tekstiisi sekä huomioinut koronatilanteen samalla, kuvat on myös super kivat! :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

2 Digitalisaatio muuttaa maailmaa

Onkin jo uusi viikko ja uuden Digipostauksen aika! Tässä postauksessa käsitellään digitalisaatiota ja digitaloutta, ja mitä ne ovat tuoneet tai ovat vasta tuomassa mukanaan tähän maailmaan. Ajasta ennen digimaailmaa ei ole kovin kauaa mutta sen aikaiset toimintatavat tuntuvat melko kaukaisilta. Harvoin jää edes miettimään, kuinka helpoksi digitalisaatio on arkemme tehnyt. Ajattele jos haluaisit hakea tietoa, niin joutuisit lähtemään kirjastoon asti, tai jos halusit katsoa elokuvan sinun tuli lähteä vuokraamosta se hakemaan. Varmasti sinunkin mieleesi tulee jo paljon seikkoja, joihin digitalisaatio on vaikuttanut. Digitalisaatio on tietotekniikan hyödyntämistä liiketoiminnan ja arkielämän toiminnoissa ja järjestämisessä, eli fyysinen data muutetaan digitaaliseksi dataksi. Mitä me sitten hyödymme tästä? Se helpottaa huomattavasti yksittäisen ihmisen arkea niin kuin myös yritysten toimintaa ja koko järjestelmää, jolla yhteiskuntaa pyöritetään. Mieti mitä kaikkea pystyt tekemään ihan omalt...