Meille kaikille alkaa olemaan entistä yleisempää tehdä ostoksemme kotisohvan ääreltä. Miksi ei? Jos ostokset voi tehdä mihin kellon aikaan tahansa, saada kotiovelle asti, aikaa ja vaivaakin säästyy sekä ei tarvitse pettyen huomata kaupassa tyhjää huutavaa hyllyä, kun netistä sen löytää varmasti jostain.
Kuva 1: Unsplash |
Verkko-ostamisen
kehitys ja koronapandemian vaikutus Suomessa
Vaikka verkko-ostaminen on ollut kovassa nousussa, on kuitenkin varmaan selvää, että korona-aika on vauhdittanut sitä entisestään. Postin tutkimuksen mukaan koronapandemia kasvatti verkko-ostamista suomalaisilla jopa 30 prosentilla ja valtaosa arvioi ostavansa verkosta tulevaisuudessa enemmän kuin nykyisin. Lisäys näkyy etenkin ikäihmisillä, joille digitalisaation maailma on ollut aiemmin melko vieras käsite. He ovat kuitenkin osittain pakon edessä joutuneet sopeutumaan uusiin metodeihin, kun maailmalla on valinnut sulkuja ja rajoituksia. Jotkut ovat valinneet verkon turvallisuuden vuoksi. Meille nuorille aikuisille verkko-ostaminen on kuulunut jo vanhaan normiin ja aikaa ilman sitä ei edes muisteta. Itse pidän ainakin jo itsestäänselvyytenä, että voin selata netistä valtavaa tarjontaa ja vertailla tuotteita kotisohvalta eikä tarvitse lähteä summanmutikassa kiertelemään tavarataloja. Myös laiskana päivänä osaa arvostaa valtavaa ravintolatarjontaa, jotka tarjoavat kotiinkuljetuksia eri palveluiden kautta.
Kuva 2: Unsplash |
Vuosien
2020 ja -21 vaihteessa DigiConsumers-hanke teki kyselytutkimusta 18–29-vuotiaille
aikuisille. Vastaajista noin 60 prosenttia ostaa mieluummin verkosta kuin kivijalkakaupasta.
Postin tekemän tutkimuksen mukaan, lähes 60 prosenttia suomalaisista
ostaa verkkokaupasta kuukausittain ja jopa kolmannes viikoittain. Määrät ovat
siis nyt jo melko suuret mutta teknologian kehittyessä ja uusiin normeihin
tottuessa päästään varmasti vielä hulppeampiin lukuihin!
Älypuhelimet, kannettavat ja tabletit takaavat helpon saavutettavuuden kaikille. Tärkeä seikka verkko-ostamisessa on käyttökokemus sekä luotettavuus. Yritykset haluavat tehdä asiakkaalle mahdollisimman helpon alustan ostamiselle, se parantaa myyntiä ja asiakaskokemuksia. Tämä on varmasti monelle ns. ”deal breaker” mikäli sivusto on liian monimutkainen. Itselle myös pelko tuotteen sopivuudesta tai laadusta saattaa hidastaa ostopäätöstä, mutta onneksi verkkokaupoilla on nykyään hyvin helpot ja toimivat palautus mahdollisuudet, joten kynnys tilata tällaisilta sivustoilta on melko pieni.
Ammattimaisen näköinen blogin ulkoasu, mielenkiintoinen teksti, sisältäen asiatekstiä ja omaa pohdintaa. Hyvä!
VastaaPoistaMoi Nea! Ihan alkuun haluan sanoa että postauksesi on kirjoitettu super hyvin ja tämä on visuaalisesti kivaa katseltavaa, olet todella hyvin kirjoittanut ja lisännyt faktat tekstiisi sekä huomioinut koronatilanteen samalla, kuvat on myös super kivat! :)
VastaaPoista